fredag 6 september 2013

Att ställa krav är att bry sig!





Ikväll rapporterade Rapport Se inslaget här om bonden i Roslagen som kräver att barnen ska få äta svensk mat i skolan. Det riktar verkligen ljuset mot en intressant fråga. Ska kommuner och landsting ställa krav att de livsmedels som köps in har producerats enligt svensk lagstiftning? Jag följer det med extra stort intresse eftersom det handlar om min gamla låg- och mellanstadieskola, Drottningdals skola i hjärtat av Roslagen. 

Om man drar resonemanget till sin spets så skulle vi inte kunna handla med omvärlden. Det vore katastrofalt. Men frågan är komplex och jag resonerar så här. Mat är inte vilken vara som helst. Att handla med djur som föds upp och slaktas innebär alltid etiska dilemman. 

Bra: att Sverige har tuffa och rimliga djurskyddskrav. 

Extra bra: Sveriges restriktiva regler för antibiotika bidrar till bättre djurhälsa, bättre livsmedel och minskar risken för resistens. Vi har i demokratisk ordning ansett att vissa djurskyddskrav är rimliga.  Och vi ska fortsätta den mycket restriktiva politiken när det gäller antibiotika även om produktionsintressen önskar att den blir mer flexibel. 

Dåligt: att kommuner inte ställer samma krav som svensk lag kräver på den mat som t.ex. barn serveras i skolan. Eftersom det gör att jordbruk som vill konkurrera med dessa höga krav oavsett om de är svenska eller tyska, eller något annat, inte kan vara med i matchen. De blir utkonkurrerade. Att bedöva djur när de ska kastreras kostar pengar. Att man inte får klippa av näbben på kycklingar i Sverige fördyrar produktionen. Listan kan göras lång på exempel. 

Irriterande: att de politiker som fattat besluten skyller det på reglerna om upphandling. 

Oklart: visserligen råder rättslig osäkerhet kring vilka miljö- och djurskyddskrav som egentligen får ställas och så lär det vara tills EU-domstolen har satt ner foten. Men: många kommuner ställer mycket tydliga miljökrav utan problem. 

För mig handlar detta inte om svensk mat, utan mat som är producerad på ett hållbart sätt. Men om Sverige råkar ligga bäst till i EU på detta området är inget att skämmas för. Marknaden måste styras av både om pris och KVALITET. Att ställa krav är att bry sig! Även miljökrav! Vilka signaler sänder vi ut till världen om vi inte efterfrågar bra livsmedel som är producerat på rimligt sätt? I förslaget till nytt partiprogram för Fp som jag var med och skrev framgår tydligt att det är viktigt att ställa miljökrav vid upphandling. Vi brukar säga "att ställa krav i skolan är att bry sig". Det gäller ju också i miljöpolitiken. 

Jag är varken protektionist eller idealist på det här området. Men jag tror på konsumenterans makt och marknadens möjligheter att förändra. Jag hoppas att Europa går mot en mer hållbar livsmedelsproduktion och genom att låta producenterna konkurrera med kvalitet bidrar vi till det. 

Kossan på bilden bor på Billinge gård. Henne träffade jag och barnen på årets kosläpp.

Inga kommentarer: